Já & jóga

13. října 2010 v 2:08 | Pilar |  Zajímavosti
Přemýšlíte, jak si zpříjemnit podzim? Vsaďte na pomalé, přirozené cvičení. Překvapí vás svými neuvěřitelně blahodárnými účinky.

Miluju ji v jakékoli podobě. Jóga mě okouzlila před sedmi lety, kdy se mi lektor Dalibor Štědroňský pokoušel názorně vysvětlit její podstatu. Od té doby tvrdím, že u tohoto cvičení je naprosto zásadní a určující, kdo vás ji učí. Já jsem vždy měla štěstí na dobrého učitele. Jóga mi dává hodně: po fyzické stránce mi napravuje tělo po běhání a ježdění na kole nebo spinneru. A co se psychiky týče, zklidňuje mě, zbavuje tiku v oku, podrážděnosti a dalších příznaků stresu. Účinky jógy instinktivně vnímám, přijímám a těším se z nich. Naprosto ignoruju rozumové vysvětlení jejích blahodárných účinků. Přitom po většině lekcí odcházím ve stavu jako po masáži: jsem zcela mimo sebe. A tenhle stav vám opravdu přeju zažít. K jeho dosažení nebudete potřebovat sex, drogy ani alkohol.


1. Vypadá nevinně, přitom...

... přitom se vám může stát, že se vám během cvičení orosí čelo. Vzkaz pro všechny, které do této chvíle ještě jógu nezkusily, nebo jsou na vážkách: nebojte se! Pot se objeví jen v důsledku toho, že se dostanete do pozic, které jste dosud nezkusila. Proto si vyberte jakýkoli styl jógy a vyrazte na lekci. Postupně se zorientujete v úrovních i jednotlivých druzích a vyberete si tu, která vám nejlépe sedne. Máte ráda teplo? Tak hurá na bikram jógu. Bolí vás záda, ale netoužíte po fyzicky příliš náročném cvičení? Vsaďte na klasickou jógu, která se věnuje především nácviku dýchání a meditaci. Jde vám pouze o fyzické účinky cvičení a nic víc od jógy neočekáváte? Zamiřte na lekci powerjógy. Požadujete-li víc než jen protažení těla, zkuste vinyasa nebo ashtanga jógu. Přimlouvám se za to, abyste zkrátka józe dala šanci, ať se cvičí rychle, nebo pomalu. Je totiž jedním z mála způsobů cvičení, které vám za málo peněz dají hodně muziky. Nebo vám 80 až 120 Kč za lekci, při níž se protáhnete, posílíte i uvolníte, připadá hodně?

2. Největší chybou je porovnávat se s jinými

Jóga se v tomhle ohledu skutečně vymyká ostatním sportům. Soustředíte se jen na sebe a vykonávanou pozici. Zmírní vám například bolesti při menstruaci, uvolní lymfatické uzliny, průchod krve tělem, zlepší funkci střev, odstraní zácpu, spálí tuk na břiše. Proto není v žádném případě podstatné, jestli slečna cvičící vedle vás natáhne ruku k zemi víc než vy nebo v dané pozici vydrží déle. Pozitivní účinky na tělo i duši se dostaví velmi snadno, už při prvních krůčcích. Čerpejte z jógy všechno, co vám nabízí. Všemi póry, smysly, celým tělem.

3. Doma si pozice můžeteprocvičit, ale jinak dejte přednost lekci

Pochopitelně, že je skvělé zacvičit si jógu doma nebo venku jen pod vlastním vedením. Zažijete si tak pozice, posunete se dál. Ale pokud začínáte, je opravdu dobré, aby vám provedení ásany zkontroloval někdo zkušený. Při józe jde o procvičování drobných, hluboko uložených svalů, takže každé provedení cviku by mělo být přesné. A právě z toho důvodu hraje roli každý centimetr. Proto zajděte nejdříve na lekce, a teprve když si procvičované pozice řádně zažijete, můžete je trénovat doma. Nemusíte cvičit hned celou hodinu, pro zklidnění nebo protažení těla stačí pozdrav slunci, který vám zabere 10 až 15 minut, a hned se budete cítit líp. Pokud jste během dne hodně pracovně vytížená, pomůže vám večerní chvilka jógy ke zklidnění.

Některé pozice vás možná vyvedou z míry.
Máte pochybnosti, zda je zvládnete? Určitě, věřte si! Stačí být trpělivá a pilná, a úspěch se dostaví. Vše chce svůj čas.

Cvičení nikdy nesmí bolet.
Jógové ásany sice vaše tělo uvedou do nových poloh, ale žádná z nich by vám neměla působit bolest. Ano, budou vám možná nepříjemné, protože budete protahovat zkrácené a posilovat oslabené svaly a navíc probouzet ty, které doteď spaly. Ale prospěje vám to!
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama